9 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van bennieannelies - WaarBenJij.nu 9 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van bennieannelies - WaarBenJij.nu

9 mei

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg

09 Mei 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo luitjes, even wat windstilte, want dat had ik nodig! Ben op 7 mei, dus maandag , aangekomen in Santiago. In de regen van Pedrouza gelopen. Eerst was het wel droog en ik dacht; dit wordt hem vandaag! Onderweg Niek nog gebeld , omdat hij jarig was. En ook Fenny L even gebeld; ook jarig. In een cafeetje, waar ik koffie bestelde , zag de eigenares ws dat ik de pé in had en ze maakte een smiley op mijn koffie; dat hielp me! Even daarna begon het te regenen; geen bui, maar het regende maar door! In een open koeienstal de koeien een poosje gezelschap gehoiuden, maar ja, je kunt niet blijven staan, want de waakhond blafte zich schor, arm dier! Dus mijn regencape maar aan en toch verder. . . In san Marcos regende het nog steeds hard en ik was het zat! Cafeetje opgezocht en in was nog niet binnen toen er een bus stopte. . . .je raad het al; naar Santiago! Die is voor mij, en ben ingestapt. Ik moest nog een 5 km, maar dat boeide me niet meer! Hij reed naar het busstation en dat kwam goed uit! Kon ik vast inlichtingen over de bus naar Finestera en een bus naar Madrid. Daarna naar Santiago binnenstad met de bus. Ook een australiër reed mee. Hij had een heel zere knie en nam ook het laatste stukje de bus. Samen door de regen door de binnenstad. In de regen lijkt alles op elkaar en we raakten de weg kwijt. Een Spaanse signora wilde het ons wel wijzen, maar ze liep geen pelgrimstempo, maar ietsje harder, haha! Dat kleine mensje huppelde de trappen op en af en wij maar proberen haar bij te houden! Ok, we hebben het gevonden en kwamen aan op het plein voor de kathedraal; in de regen. . . en daar stonden wij : 2 vreemden, elkaar net ontmoet bij het station, elkaar niets te vertellen. Verder waren er ook geen mensen; geen toeristen; geen medepelgrims. . . Ik voelde me totaal alleen! Maar snel het pelgrimsburo opgezocht en daar mijn compoistella opgehaald! Daar ook weer gedag gezegd tegen de aussie! Hij had geluk, hij had nog 2 weken Griekenland geboekt, voordat hij doorreisde naar downunder. . . Ik moest op zoek naar een plek om te slapen en raakte weer aan het dwalen. . . in de regen kijk je niet graag omhoog! En ineens tond ik voor de hostal waar Bennie en ik op onze gezamelijke camino ook geslapen hadden; heb daar maar een kamer genomen. Nou, dan ben je daar. . .alleen en met een katerig gevoel alle natte zaken van mijn lijf gepeld, maar de verwarming ging alleen in el noche ( de avond- nacht ) aan. Eerst maar gedouchet en alles uit mijn rugzak gepakt en weer opnieuw ingepakt. Wel lekker geslapen! De volgende morgen heb ik mijn spullen gepakt, heb afgerekent , en ben weer op zoek gegaan naar een andere plek om te slapen. In de straatjes van de stad liep ik ineens John tegen het lijf en we waren blij bekenden te zien; hij ook! En we zijn eerst een poos in een cafeetje koffie gaan drinken. toen toch maar afscheid genomen en ieder onze weg gegaan. Ik op zoek naar een herberg en hij op zoek naar een paar souveniers. In de buurt van het busstation heb ik een herberg gevonden waar je langer dan één nachtje kunt blijven; dat was goed! Lekker weer met gelijkgestemden onder elkaar! Want in de stad ben je ineens geen pelgrim meer , maar iemand die even dakloos is als de 2 daklozen, die ik geregeld tegen kwam. Ik voelde me heel erg alleen , maar nu weer in de geborgenheid van een herberg. De hospitaleros wees me een bed. op het bed ernaast leg een blouse die me bekend voorkwam. . . .ja, van John! Wist niet dat hij daar ook logeerde! Hij was ook zeer verrast toen hij me zag en vond het erg gezellig en hebben met meerdere mensen de tijd doorgebracht op een plek waar het warm en droog en gezellig was! We hadden dus de bedden naast elkaar en John grapte al, dat ie tegen Suzan ( zijn vrouw) kon zeggen dat ie toch naast een vrouw had geslapen. . . Een grapje, want er staat daar geen bed tegen elkaar aan en er zitten mooie tussenschotten met kastjes tussen.Een fijne herberg trouwens, en de hospitalera was een fijn mens! De was werd voor me gedaan, wat een luxe! Er is daar geen keuken , alleen een automaat voor koffie , enz. en ze haalde speciaal voor mij, heetwater in een glas uit het cafeetje ernaast! Door de regen! Lief mens! En gisteravond met John gegeten in het restaurant van het hotel op de hoek. Daar had ie een streepje voor, vertelde hij, want hij kreeg van de waardin daar steeds weer een glaasje wijn om te proven! En ook vanavond deed ze het weer; extra wijn, een leuk plekje om te zitten.Ze had het zo druk dat ze soms op een draf liep en op een gegeven moment begon ze met spaans temterament te vertellen tegen de baas, dat ze het niet alleen afkon! Er zaten ook wel 20 mensen te wachten op eten en er moesten extra tafels worden gedekt , enz. Maar goed, we hebben lekker gegeten en heb weer lekker geslapen, nu tussen alle ander pelgrims in. De volgende dag ( vandaag ) ben ik weer op pad gegaan, ditmaal om mijn bus te regelen naar Madrid, zodat ik weet dat ik plaats heb als ik ga. En toen naar de stad om er wat souveniers te kopen en de mis bij te wonen. Onderweg kwam ik pelgrims tegen en zodoende kwam ik te laat, heb alleen de laatste 10 minuten van de mis niet gemist. Wel heb ik de non nog horen zingen en heb Jacobus nog een schouderklopje gegeven. Ja, en toen kwam ik Dagmar en Suzanne tegen, Ze riepen me en hebben tot een uur of 3 op een terras gezeten: ja jullie lezen het goed: het is zon hier en dan zit direct iedereen buiten! De hele middag lekker buiten geweest! Nu in het internetcafe, en morgen eens kijken hoe het in Finestera is. Gisteren was het er nog storm, maar ook daar zou het opklaren. . . . Tot zover mijn reis, want ik weet niet wanneer ik weer in de gelegenheid ben om te schrijven. Het is een busrit van 3 uur naar Finestera, en ik weet ook nog niet of ik daar een nachtje zal blijven of dat ik morgen nog terugkom. Dus tot de volgende keer en ik moet zo eerst wat eten; vino tinto op een terras in de middag maakt me een beetje rozig, haha! Allemaal groetje en tot de volgende keer! Liefs, Annelies

  • 09 Mei 2012 - 15:28

    Riekus-zwaantje:

    hallo annelies even een bericht uit de hoogenweg wat fijn dat je bent aangekomen maak er nog een paar dagen bijaan dat heb je wel verdiend het weer is hier net als een jojo.Vanavond naar tyni want die is vandaag jarig groetjes r+z

  • 09 Mei 2012 - 20:09

    Hetty:

    wat een belevenissen zeg

  • 10 Mei 2012 - 08:38

    Henny Ribberink:

    Wat een kanjer ben je! Geweldige prestatie!Ik verheug me al op de verhalen tijdens onze schilderavonden. Nog maar even genieten van een paar mooie dagen.Groetjes uit een regen en stormachtig Baalderveld.

  • 10 Mei 2012 - 12:47

    Addy:

    Wat een geweldige prestatie Annelies, je hebt het gehaald, fijn hoor. Hier regent het nog steeds.
    Goede terugreis en tot horens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 33504

Voorgaande reizen:

18 September 2016 - 13 Oktober 2016

Porto - Santiago 2016

07 April 2012 - 30 November -0001

Camino naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: