4 mei - Reisverslag uit Madrid, Spanje van bennieannelies - WaarBenJij.nu 4 mei - Reisverslag uit Madrid, Spanje van bennieannelies - WaarBenJij.nu

4 mei

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg

04 Mei 2012 | Spanje, Madrid

Hallo mensen, daar ben ik weer. Gisteren ben ik in Portomarain aangekomen nadat ik met de bus via Lugo naar Sarria ben gegaan. En om 12 uur ; de klokken sloegen 12 toen ik wegliep uit het klooster waar ik een nieuwe credential heb gehaald. Credential is een kaart waarin je de stempels laat zetten onderweg. Het regense en ik dacht ; ja hoor dit is Gallicie. Maar na een paar uur droogde het op en zowaar kwam er nog een zonnetje. Wel zuinig , maar toch! Dat gaat goed ! Het was ook lekker lopen en op het laatst toch geprobeerd om in Portomarain te komen, en dat lukte. Maar ik was kapot! Gelukkig was ik al zo wijs geweest onderweg , toen het weer regende, in een cafe te duiken en een bord macaroni te eten. En zo kwam het dat ik in Portomarain aankwam en de laatste uitdaging nog moest aangaan: een trap op waar geen end aan leek te komen!Er gingen een paar meiden ook de trap op en heb gevraagd waar hun logeerden. In de herberg met dat mooie uitzicht! Ikke d´r achteraan natuurlijk! Het uitzicht was ook mooi, maar de hospitalleros een norse man. Je moet ook uitkijken dat hij je niet meer dan werkelijk laat betalen! Omdat ik pas om 18 uur aankwam, was ik blij met een bed, douche en slapen! Het waren cabines van 2 stapelbedden en ik had het geluk ws de laatste te zijn: een hele cabine voor mij alleen!! Mooi met verwarming en kon ik alle spullen heerlijk uitspreiden en ophangen om te drogen! Mijn schoenen waren ook helemaal nat, onderweg was er een waggetje waar ik langs moest. Daar stond een grote vrachtwagen tussen de muurtjes van de weg ( Gallicie het lijkt op Ierland) en de enige manier om er langs te komen was door de wei te gaan. Daar groeide het gras wel lekker dankzij de regen! En ik moest tot mijn knieën door het gras waden: nat natuurlijk! Een van de wegwerkers hielp me wel elegant over het muutje( voor zover je van elegant kunt spreken met zo´n pukkel op je rug, haha! ) Maar mijn schoenen zijn mooi gedroogd voor de volgende aanslag door de regen! Vandaag dus een paar uur regen en om te pauzeren kun je echt niet buiten zitten. In een bar kwam ik John uit Engeland weer tegen! In Burgos hadden we samen met een heel stel tapas gegeten en was hij ook van de partij. Hij wilde eerst tot juni wegblijven en rondreizen na de camino, maar het weer hing hem ook de keel uit en hij gaat nu naar Santiago en dan naar huis.Hij loopt met een rugzak op en een klein rugzakje in zijn hand. Hij is al gepansioneerd en vertelde vanmorgen dat ie nu over de 1000 km heeft gelopen. Die gaat zo hard dat ik hem ws niet weer zie, dacht ik. In de herberg die ik uitkoos, kwam ik hem weer tegen; was daar ook ingekwartiert. Het is achter het gemeentehuis in Pallas de Rei en is een speurtocht om alles te vinden! Maar het is er allemaal: douches, wc´s, wasmachine en droger ( heeeel belangrijk met dit weer) en helemaal boven in een hoekje heb ik een bed. Vanmiddag was het op een gegeven moment ook weer een paar uur regen, dus in een ba geschuild, pauze gehouden en ook maar alvast warm eten gedaan. Nou dat is een aanrader!Het was aan het eind van het dorpje Airexe. Tegenover de herberg. Heerlijk vis, patat, sla en ook nog 2 gebakken eieren erop. Kon ik niet allemaal op natuurlijk! Maar het smaakte heerlijk! Het ´smiddags warm eten bevalt me goed: hoef ik ´s avonds alleen maar broodje! ´S Avonds lig ik al heel vroeg in mijn bedje: om half negen gisteravond en nu ga ik ook zo lekker met de kuiten gestrekt! Gelukkig door de natte schoenen geen blaren. Heb tussendoor droge sokken aangedaan! Voor morgen ook alweer een paar voor het grijpen in de rugzak gedaan! Alles gewassen en laten drogen; heerlijk weer schoon en fris!Jenny vroeg nog of ik wel warme kleren aanhad: nou, je wordt door het lopen warm. Wat zeg ik: met die regenkleding aan ben je net zo nat in je kleding als dat het op je regent op de regencape! Echt alles is nat , dua in een cafeetje kun je wel zitten als het lekker warm is, maar als je buiten gaat pauseren, moet je uitkijken dat je geen kou vat! En ondanks dat het regent en niet zo warm is, zweet je behoorlijk wat vocht eruit! Dus wel belangrijk om te blijven drinken! Als het zo door gaat, loop ik meer kilometers dan de bedoeling is. Maar wat moet je doen als het regent? Iets bekijken of genieten van de natuur is er niet bij! Dan wil je alleen maar verder! Ik ben de enige niet, iedereen loopt maar door, om dan maar sneller over te zijn! Ik ben gisteren met de laatste 100 km begonnen. Het gaat snel en volgende week kom ik aan in Santiago. En dan nog naar Finesterra! Dit weekend gaan Jan-Bart en Majella ook aan hun grote reis beginnen! Ze gaan met de ferry naar Normandie en blijven daar met Majella´s zus en gezin een week. Daarna komen ze bij ons; allemaal met hun eigen auto! Zal ennen zijn, want ze hebben het stuur in de engelse stand staan, ik bedoel dat het rechts zit. Maar ik wil in ieder geval thuis zijn voordat ze komen, dat bgrijp je natuurlijk wel. Ik zal eerst weer moeten landen zodat ik weer een beetje bij kan komen. De eerste keer was dat ook zo, en ik voel dat ik dat nu ook weer zal hebben. . . . dus ik zeg niet wanneer ik naar huis kom zodat ik in alle rust weer het leven thuis kan oppakken. Want hier is het zo eenvoudig; je hoeft alleen maar te zorgen voor een bed, eten en zorgen dat je steeds alles bij je hebt om weer verder te lopen. Bij regen moet het hele circus aan, bij mooi weer trek je wat uit, uitzoeken waar je eten moet kopen of je een pelgrimsdiner kunt eten. De wereld is eigenlijk maar klein, een paar stappen voor je moet je kijken waar je je voeten zet, groter is de wereld hier niet. . . .Datzelfde geldt ook voor de mensen die ook lopen; zo zie je ze en zo zijn ze weg of kom je ze na een poosje zomaar weer tegen. Ik denk dat ik de laatste etappes niemand van het begin weer zal zien, al hebben we af en toe sms contact. Maar het is goed zo! We hebben veel gedeeld en samen kunnen beleven en verder gaan de levens elk weer apart verder. Alleen Bernhard komt nog een keertje in de zomer. Bennie wil hem ook graag leren kennen en we gaan dan foto´s uitwisselen. We hebben samen wat langere tijd met elkaar opgetrokken en nu gaan we weer ieder onze weg. Hij is helverwege de berg naar O´Cobreiro blijven steken omdat het daar hagelde en sneeuwde en hij niet meer verder kon. Ben benieuwd hoe hij verder gaat. Dit was het weer: groeties van Annelies!

  • 04 Mei 2012 - 21:36

    Gré Veldhuis:

    Hallo Annelies,
    na vele dagen en voor jou kilometers en bergen en dalen met regen eindelijk weer een reactie uit Borne. Het lijkt overal te regenen behalve hier, vandaag lagen de viooltjes plat van droogte, alle buien trekken langs ons, waar we niet treurig om zijn, maar we moeten er wel met de gieter bij.
    In Gallië is dat ook heel anders lees ik wel, vandaar de naam Galliër? Je bent al heel ver, op mijn kaart ga je met sprongen naar Santiago en later als je weer thuis bent horen we graag waar je precies langs bent gegaan, de grote plaatsen vind ik wel op de kaart. Was het niet een omweg via Lugo naar Sarria en is dat dan de weg naar Santiago?
    Hier kan ik me waarschijnlijk niet de goede richting voorstellen, hoe je moet gaan.
    Je bent een kanjer dat je dit kunt, geweldig, het lijkt me zoooooo'n end, maar het is in zicht, nog een klein stukje, dan ben je herboren en neem je de warmte mee hier naartoe...
    Voor nu goede bevrijdingsdag gewenst daar en goede aankomst met hartelijke groet en liefs van Jan en Gré

  • 05 Mei 2012 - 05:42

    Mirjam:

    veel plezier met je laatste 1oo kilometer.
    en dat je nog een beetje mooi weer mag hebben om van het uitzicht te genieten

  • 05 Mei 2012 - 11:45

    Jeannette:

    Excelente, petje af, wat ga je goed en snel.
    Nu nog (maar) 100 km en dan kom je gelukkig weer thuis. Ik wens je voor het laatste stukje een goede tocht, jammer dat het weer niet meewerkt. Pas goed op jezelf en tot volgende week. Een goede bevrijdingsdag en gefeliciteerd met de verjaardag van je ma en a.s. maandag van Niek. Buen viaje. Groeten van Freek en Jeannette.

  • 05 Mei 2012 - 12:46

    Wim Schott:

    Zo Annelies; als ik het allemaal goed volg, komt het einde nu toch zo langzamerhand in zicht, al vind ík 100 kilometer lopen nog best heftig. Het is weer echt een belevenis; lopen in een klein wereldje met mensen, die als schepen voorbijkomen en alleen de zorg voor de dag van vandaag en ook een beetje voor morgen. Ik vind je verslag geweldig, want zo kun je precies volgen wat je doet en hoe je je daarbij voelt. Hier is het schilderen voor dit seizoen weer afgelopen; wel jammer, maar het is zo weer september. En het schilderen in de schuur bij Geertje is best bevallen. Wij wensen je nog veel plezier en mooie dingen toe op het laatste stuk van je tocht en blijven je volgen!
    Groetjes,
    Wim

  • 05 Mei 2012 - 13:38

    Frolien Van Doorn:

    hallo annelies
    leuk om je zo een beetje te volgen ik hoop dat het laatste stuk ook voorspoedig gaat en dat je nog veel plezier mag beleven onderweg
    sterkte voor de laatste kilometers
    groetjes frolien

  • 05 Mei 2012 - 15:11

    Henk En Gerry:

    zo te lezen valt het weer niet mee, maar petje af voor je prestatie en nog veel succes voor de komen de week nog veel loop plezier en misschien gauw tot ziens.
    groeten gerry en henk.

  • 24 Mei 2012 - 06:52

    Christine Van Driessche:

    wat een mooi verslag en mooie foto,s , de herinneringen kwamen zo maar terug boven van toen we onze camino hebben gelopen vorig jaar

  • 07 Juli 2012 - 11:23

    HI:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 33512

Voorgaande reizen:

18 September 2016 - 13 Oktober 2016

Porto - Santiago 2016

07 April 2012 - 30 November -0001

Camino naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: